Zo nu en dan ontkomen we er niet aan: een gebrek aan motivatie op de werkvloer. Een vergadering die halverwege stagneert omdat de energie ontbreekt, een project dat niet afkomt of afspraken die simpelweg gecanceld worden. Stuk voor stuk nadelige gevolgen van een gebrek aan motivatie. Onder aan de streep zie je dit terug in de resultaten. Tijd voor verandering! Wil je jezelf en je team motiveren om nu echt weer stappen te kunnen gaan zetten? Hiervoor bestaan gelukkig talloze manieren. In dit artikel geven wij je 8 tips om jezelf en je team te motiveren.
Hoe kan ik mijn team motiveren?
Je vraagt je dit waarschijnlijk met regelmaat af. Je bent niet de enige – iedere directeur, manager of leidinggevende krijgt op een bepaald moment in zijn of haar carrière te maken met een gebrek aan motivatie onder het personeel. Dit gebrek aan motivatie kan ontstaan door uiteenlopende zaken, en we denken al snel dat de oplossing ‘m zit in de beloning. We zijn geneigd te geloven dat meer salaris leidt tot een gemotiveerd team. Maar is dat wel echt zo? Niet per definitie! Uit onderzoek blijkt dat er door leidinggevenden veel meer gedaan kan worden om een team te motiveren.
De oorzaak (en dus de oplossing) ligt doorgaans niet bij geld of secundaire arbeidsvoorwaarden. Een gebrek aan waardering, geen concreet doel voor ogen hebben of juist het ontbreken van werkdruk zijn slechts een greep uit de oorzaken die leiden tot ongemotiveerd personeel. En daar waar de oorzaak ligt, ligt ook jouw oplossing! Je team motiveren doe je door het probleem bij de wortel aan te pakken. Daarvoor moet je je dus allereerst bewust zien te worden van het probleem. Hoe je dit doet en hoe je dan uiteindelijk zorgt dat je team weer te motiveren is? Daarvoor zijn de volgende 8 tips.
1. Ga op zoek naar antwoorden, zonder direct een vraag te stellen
Wanneer je het gesprek met je team of met een individu wil aangaan om tot de kern van het probleem te komen, dan heeft het geen nut om vragen te stellen als ‘Waardoor ben je je motivatie kwijt?’ of ‘Wat kan ik doen om je te motiveren?’. De kans op een eerlijk antwoord is klein, maar daarnaast is het goed mogelijk dat de mensen in je team zich nog niet bewust zijn van datgeen wat precies het gebrek aan motivatie veroorzaakt en waar de oplossing ligt. Het is daarom aan jou de taak om tot antwoorden te komen, zonder dat je een directe vraag stelt. Ga op onderzoek uit en stel jezelf de volgende vragen:
- Sluit het werk aan op de vaardigheden van deze persoon? Waaruit blijkt dit?
- Heeft deze persoon voldoende verstand van zaken? Waaruit blijkt dit?
Door kritisch te zijn op de vaardigheden en kennis van iemand, kun je ook bepalen of het werk wel daadwerkelijk aansluit op iemands kunnen. Misschien is dat helemaal niet het geval en worstelt hij of zij enorm met het uitvoeren van de werkzaamheden. Resultaat? Geen motivatie. Het is in zo’n geval raadzaam om dit bespreekbaar te maken – grote kans dat de medewerker zich gezien voelt en dit waardeert.
- Richt deze persoon zijn werk naar eigen inzicht in? Of ben ik degene die bepaalt hoe het werk gedaan moet worden?
Door je eigen gedrag te observeren en te analyseren, kom je wellicht tot de conclusie dat autonomie bij je personeel mist. Bij een gebrek aan autonomie daalt de intrinsieke motivatie. Dit is dus het resultaat van jouw leiderschapsstijl, en dus ligt hier ook de oplossing.
- Krijgt deze persoon voldoende waardering?
Deze vraag kun je deels beantwoorden door eerlijk naar jezelf te zijn. Wat zijn de prestaties en welke beloning staat hier momenteel tegenover? Spreek ik vaak genoeg mijn waardering uit? Geef ik vaker positieve feedback dan negatieve feedback? Waardering zorgt voor extrinsieke motivatie. Observeer daarom eens je eigen gedrag wanneer het aankomt op de waardering die jij geeft, maar probeer ook te begrijpen wat je team zelf communiceert. Wanneer je bijvoorbeeld vaak in e-mails ziet staan ‘Feedback is welkom!’ en jij reageert hier niet op, dan geef je hiermee wellicht het verkeerde signaal af. Jij bent in de veronderstelling dat geen feedback gelijk staat aan positieve feedback, terwijl je medewerker dit mogelijk heel anders ziet. Probeer daarom vanuit een helikopterview naar de situatie te kijken en stel vast of je team voldoende waardering ontvangt. Waaruit blijkt dit, en wat kun je hier (indien nodig) aan veranderen?
Door op onderzoek uit te gaan en dit soort vragen voor jezelf te beantwoorden, is de kans groot dat je tot de kern van het probleem komt. Wanneer je weet te achterhalen waar het gebrek aan motivatie vandaan komt, wordt het voor jou een stuk makkelijker om je jezelf en je team weer te motiveren!
2. Maak het nut duidelijk
Wanneer het voor een medewerker onbekend is wat het nut is van iets, mist al snel de motivatie om er mee aan de slag te gaan. Maak daarom altijd duidelijk, hoe klein iets voor jou ook lijkt, wat het nut is van de taak. Zucht iemand wanneer je hem vraagt om de koffiebonen bij te vullen? Leg dan uit dat iedereen in het bedrijf geniet van een kop koffie en dat niemand blij wordt van het aantreffen van een lege automaat. Een simpel voorbeeld, maar hierdoor zie je direct het effect van het kenbaar maken van het nut. Je verlegt de focus van ’t uitvoeren van de taak naar het resultaat ervan. De drempel om iets te ondernemen wordt hierdoor direct weggenomen en dit zorgt voor een gezonde motivatie boost. Motiveren begint, hoe groot of klein de taak ook is, bij het begrijpen van het nut ervan. Mensen willen werk doen met impact, dus maak de impact duidelijk!
3. Creëer betrokkenheid door je doelen te communiceren
Je creëert in je team meer betrokkenheid door open te zijn over de doelstellingen. Wanneer iedereen weet waar hij of zij naartoe werkt, is de kans groot dat men hier ook naartoe wíl gaan werken. Als het onduidelijk is wat het bedrijf nu echt wil bereiken, dan hoef je hierin eigenlijk geen betrokkenheid (en dus geen motivatie) te verwachten. Wees dus open en duidelijk wanneer het gaat om de doelstellingen.
Wil je je team écht motiveren en betrokkenheid creëren? Maak dan de doelstellingen in samenspraak met je team. Wanneer zijzelf de doelstellingen bepaald hebben, zullen ze hier met intrinsieke motivatie voor gaan werken. Het zijn dan immers hun eigen doelstellingen, en niet meer alleen die van jou.
4. Wees een goed voorbeeld
Verlang jij van je team dat ze een tandje bijzetten, dat ze na 17.00 nog een half uurtje langer doorwerken om dat ene project af te ronden of dat ze uit zichzelf met ideeën komen? Dit begint bij jezelf. Geef zelf het goede voorbeeld en laat zien wat het effect ervan kan zijn! Jouw motivatie en enthousiasme wordt overgenomen voor je het door hebt.
5. Zorg dat alles aanwezig is wat er nodig is
Mist een medewerker de juiste kennis? Regel een opleiding. Zie je dat men werkt met oud apparatuur? Vervang deze. Blijf altijd goed je ogen openhouden en signaleer dit soort zaken tijdig. Niet alle medewerkers ventileren dit uit zichzelf, maar het leidt wel tot een gebrek aan motivatie wanneer men merkt dat jij het gezien hebt en er niets aan doet. Het vertrouwen neemt hierdoor af, dus zorg dat je het tijdig signaleert en oplost.
6. Maak doelen behapbaar en meetbaar
Grote projecten kunnen maanden, al dan niet jaren, duren om gerealiseerd te worden. Voor veel mensen wekt dit demotivatie op. Het ligt immers ver in de toekomst en het is misschien onduidelijk hoe dit doel precies gerealiseerd dient te worden. Zorg daarom dat alle taken, projecten en korte termijndoelen die onder dit grotere doel hangen, duidelijk zijn. Maak deze meetbaar door er getallen en deadlines aan vast te hangen. Je team zal nu zichzelf kunnen motiveren omdat het concreet is wanneer er wat af dient te zijn. Het kunnen afstrepen van zaken werkt ook nog eens extra motiverend, dus je slaat hiermee meerdere vliegen in één klap.
7. Vier alle successen
Wanneer een doel behaald is, kun je je team belonen door het vieren van ‘t succes. Dit kan een traktatie, een bonus, een vrije dag of een bedrijfsfeestje zijn. Afhankelijk van de grootte van de prestatie, bepaal jij (samen met je team) hoe groot er gevierd mag worden. Vieren kan al in de kleinste vorm, maar het helpt hoe dan ook om je team te motiveren om vaker doelen te realiseren.
8. Geef ieder individu voldoende aandacht
Iedereen wil zich gewaardeerd voelen en gezien worden. Het is daarom noodzakelijk om iedere medewerker als individu genoeg aandacht te geven. Uit je oprechte waardering met regelmaat, vraag hoe het echt met iemand gaat en vertel ook over je eigen leven. Dit zorgt voor een vertrouwensband en laat zien dat jij, net als hij of zijzelf, ook gewoon een mens bent. Plan dus voldoende 1 op 1 momenten in met je medewerkers. Je zult ervaren dat men zich gemotiveerder voelt na dit soort gesprekken.
Ben jij klaar om je team te motiveren?
Je team motiveren is gelukkig geen hogere wiskunde. Ook jij kan het! Door het motiveren van je team, vind je zelf meestal ook je motivatie terug. Wist je dat NLP ook kan bijdragen aan het begrijpen en het beïnvloeden van het gedrag van je team? Onze Basiscursus NLP kan voor jou het perfecte middel zijn om dit te leren. Online en in je eigen tijd leer je hier de basisprincipes van NLP. En nu tegen een super scherp tarief!